donderdag 7 augustus 2014

Review: Norwegian wood

Titel: Norwegian Wood

Auteur: Haruki Murakami

2008 - 317 pagina's

De in 1987 geschreven roman Norwegian Wood betekende de grote doorbraak voor de Japanse auteur Haruki Murakami. Het is een boek over verlies, ontluikende liefde en seksualiteit. In 2010 werd het boek verfilmd door de Vietnamese regisseur Tran Anh Hung.
Het 37-jarige hoofdpersonage Toru Watanabe blikt terug op zijn jeugd en de weg die hij aflegt naar volwassenheid. Tijdens zijn jeugd vormde Watanabe samen met zijn beste vriend Kizuki en diens vriendin Naoko een groepje vrienden die alles samendeden. Tot op het ogenblik dat zijn vriend zelfmoord pleegt. Om hun verdriet samen te  delen, trekken Watanabe en Naoko samen op en worden zo verliefd op elkaar. De instabiele Naoko kan niet omgaan met het verlies van haar vriend en laat zich vrijwillig opnemen in een sanatorium. Ondertussen probeert Watanabe iets te maken van zijn leven door naar de universiteit te gaan. Hier leert hij de Midori kennen die volledig anders is dan Naoko. Hij wordt heen en weer geslingerd tussen zijn liefde en genegenheid voor Naoko en de aantrekkingskracht voor Midori.

Het is een mooi geschreven boek, dat perfect de gevoelens weergeeft van verdriet, rouwen, maar ook liefde en ontluikende seksualiteit. Dit is het tweede boek van Murakami dat ik lees, en ik hou van zijn schrijfstijl. Alles wordt heel beeldrijk geschreven met veel aandacht voor gevoelens, herinneringen en gedachten. De meest complexe gevoelens worden in een paar woorden gemakkelijk omschreven.
Ondanks de vlotte schrijfstijl van de auteur voelen sommige stukken nogal langdradig aan en dan is het even doorbijten maar daarna gaat het weer even vlot door.

Het boek is zeker een aanrader om te lezen, alleen al om de prachtige schrijfstijl van Murakami.

8.5/10