maandag 13 juli 2015

Review: onderworpen

Onderworpen gaat over de aanstelling van de eerste islamitische president in Frankrijk tijdens de verkiezingen van 2022.




Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Francois, een hoogleraar literatuur aan de Sorbonne in Parijs. Hij bekijkt de opkomende islamisering in het begin afstandelijk en onverschillig. De opkomst van de Islam in het dagelijkse leven gebeurd snel en geruisloos en wordt door hem opgemerkt door kleine veranderingen in de samenleving zoals vrouwen die geen rokjes of kleedjes meer dragen en worden geweerd van de arbeidsmarkt en de intrede van polygamie. Wanneer hij wordt ontslagen op de universiteit omdat hij geen moslim is, begint hij het geloof op een andere manier te zien.


Het onderwerp intrigeerde mij waardoor ik erg benieuwd was hoe het verhaal zou verlopen en hoe alles opgeschreven zou zijn. Michel Houellebecq zorgt ervoor dat (in mijn ogen) het boek niet anti-islam is door het begrip geloof vaak aan bod te laten komen. Op het einde bleef ik wel een beetje op mijn honger zitten, ik had er meer van verwacht, zeker van het einde. 


Het is een goed boek maar ik vond het soms moeilijk om te volgen, zeker omdat ik niet thuis ben in de Franse politiek waardoor sommige dingen verwarrend waren. 

6/10

Titel: Onderworpen
Auteur: Michel Houellebecq
2015 - 234 pagina's 

0 reacties:

Een reactie posten